Direcția Generală Anticorupție (DGA), în parteneriat cu platforma Stop Contrabanda inițiată de BAT România, lansează pe 13 decembrie 2024 campania națională de prevenire a corupției „E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA”. Scopul principal al campaniei este de a crește gradul de conștientizare asupra fenomenului corupției și de a descuraja practicile de dare și luare de mită, subliniind consecințele legale și sociale grave ale acestor fapte.
Sloganul campaniei, „E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA”, a fost conceput pentru a contracara o mentalitate frecvent întâlnită în România, aceea că succesul sau rezolvarea unor situații se obține prin mijloace nelegale. În centrul campaniei se află o serie de inițiative de comunicare care explică într-un limbaj simplu, accesibil și direct riscurile la care se expun cei care aleg să ofere sau să accepte mită.
Conform Eurobarometrului special nr. 548 din 2024 referitor la atitudinea cetățenilor privind corupția în Uniunea Europeană, 75% dintre români consideră corupția o problemă larg răspândită în țară. Totuși, datele arată că mulți cetățeni aleg să nu raporteze cazuri de corupție din diverse motive, cum ar fi dificultatea de a dovedi faptele (29%), teama că persoanele implicate nu vor fi pedepsite (23%) sau lipsa protecției pentru denunțători (23%).
Un studiu criminologic realizat de Ministerul Justiției împreună cu DGA indică faptul că valorile morale și educația sunt principalii factori care pot preveni implicarea în fapte de corupție. Aproape 68% dintre respondenți consideră că educația joacă un rol esențial în descurajarea acestor practici. În acest context, campania își propune să contribuie la schimbarea percepției publice și să întărească ideea că un comportament integru este nu doar posibil, ci și necesar.
Campania promovează numărul de telefon 0800.806.806, pus la dispoziție de DGA pentru raportarea anonimă și confidențială a faptelor de corupție.
Importanța campaniei și rezultatele așteptate
Campania își propune să crească numărul de cetățeni și angajați instituționali care înțeleg consecințele faptelor de corupție și să încurajeze adoptarea unui comportament integru. Printr-o informare constantă și clară, aceasta urmărește să reducă incidența cazurilor de mituire și să încurajeze raportarea lor.
În plus, printr-o strategie de comunicare amplă, care include mass-media, platforme digitale și distribuirea de materiale informative la nivel instituțional, campania vizează schimbarea percepției generale asupra corupției și a rolului fiecărui cetățean în prevenirea acestui fenomen.
Campania se desfășoară până la finalul anului 2025.