Romanian Czech English French German Hungarian Italian Portuguese Serbian Spanish Ukrainian
Ponderal Comert
Autoliv pagini

Pasapoarte noi

14 Ianuarie 2019
Lugoj info.ro -Pasapoarte noi foto : Adevarul.ro

Ministerului Afacerilor Interne a anuntat ca incepand din aceste zile vor fi puse in circulatie noile tipuri de pasapoarte simple electronice si pasapoarte simple temporare.

Documentele de calatorie sunt mai sigure iar modificarea lor vine sa previna încercarile de falsificare, astfel ca, periodic, elementele de siguranta sunt schimbate în pas cu evolutiile tehnologice din domeniu.

Noile pasapoarte au elemente de siguranta care le vor face aproape imposibil de falsificat si un design modern cu detalii inspirate din istoria si geografia tarii noastre, au anuntat reprezentantii MAI. Fiecare pagina a noilor pasapoarte contine un desen stilizat al unui monument istoric sau al unui obiectiv turistic cunoscut din Romania, precum: Delta Dunarii, Lacul Rosu, Sfinxul, Arcul de Triumf, Cetatea Sucevei, Manastirea Barsana etc.

Elementele de securitate implementate au la baza noile tehnologii în materie: desene stilizate, microtext, diferite tehnici de imprimare si elemente optic variabile, precum si unele realizate prin nanotehnologie. O parte a elementelor mentionate pot fi vizibile cu ochiul liber, în diferite spectre de lumina, inclusiv în infrarosu, dar sunt si elemente care pot fi sesizate doar cu ajutorul unor dispozitive speciale. De asemenea, sunt utilizate cerneluri speciale, hartie de securitate cu filigran si fir metalic, fir de coasere în trei culori (rosu, galben si albastru), una dintre culori fiind fluorescenta. În masa hartiei este inserat un fir metalic fluorescent, care, în lumina UV, reactioneaza în trei culori (rosu, galben – verzui si albastru).

Datorita acestor noi elemente - de siguranta si de design - documentele de calatorie romanesti vor fi printre cele mai sigure pasapoarte de la nivel international, fiind extrem de greu de contrafacut. Noile modificari nu vor influenta costul pasaportului platit de cetatean. Documentele de calatorie din generatiile anterioare sunt si raman valabile pana la data mentionata în acestea. Anul trecut au avut loc mai multe schimbari legislative cu impact pozitiv pentru cetateni, precum dublarea termenului de valabilitate, respectiv la 10 ani, a pasaportului simplu electronic pentru persoanele de peste 18 ani. În plus, au fost modificate conditiile în care poate fi eliberat pasaportul simplu temporar care este valabil 12 luni.

Astfel, acest tip de pasaport se elibereaza într-un termen ce nu poate depasi 3 zile lucratoare, doar în situatii obiective, în care, din motive de sanatate, familiale sau profesionale, este necesara si urgenta prezenta persoanei pe teritoriul altui stat si nu exista timpul necesar pentru emiterea pasaportului simplu electronic.

În lipsa documentelor care justifica necesitatea si urgenta deplasarii în strainatate, pasaportul simplu temporar se elibereaza într-un termen ce nu poate depasi 10 zile lucratoare. Printre documentele care atesta motive de sanatate sunt acceptate, de exemplu, cele emise de autoritatile medicale, care consemneaza necesitatea procurarii unei medicatii din strainatate sau necesitatea efectuarii unui tratament, a unor investigatii sau proceduri medicale în strainatate de catre solicitantul pasaportului.

Pentru motive familiale, solicitantii pot sa prezinte, de exemplu, documente din care rezulta ca o persoana din familie, se afla într-una din urmatoarele situatii:

- necesitatea de a urma un tratament sau de a efectua investigatii sau proceduri medicale în strainatate

- stare de arest, proces judecatoresc, accident, deces etc.

În ceea ce priveste motivele profesionale pot fi prezentate, de exemplu, documente emise de entitati din tara sau strainatate, din care rezulta necesitatea si urgenta deplasarii solicitantului în afara tarii, în contextul exercitarii atributiilor sale profesionale, participarii la cursuri, conferinte sau seminarii.

In acest moment se depun eforturi ca pasapoartele simple electronice sa poata fi eliberate, într-un interval mai scurt decat cel comunicat la depunerea cererii, respectiv 10 zile lucratoare.

În acest sens a fost dezvoltata o aplicatie on-line, denumita ,,status pasaport” pentru ca cetatenii sa poata urmari procesul de solutionare a cererii de eliberare a pasaportului simplu electronic si sa poata veni sa-l ridice de la ghiseu mai repede decat data comunicata la depunerea cererii în situatia în care, în urma consultarii aplicatiei, rezulta ca pasaportul simplu electronic se afla în ghiseu.

Link-ul catre aplicatie este disponibil pe platforma www.epasapoarte.ro, pe site-ul oficial al institutiei, www.pasapoarte.mai.gov.ro si pe site-urile Institutiilor Prefectului, în pagina dedicata serviciilor de pasapoarte.

Tot pentru a veni în sprijinul cetatenilor a fost dezvoltata platforma de programare online www.epasapoarte.ro care este disponibila pentru toate serviciile de pasapoarte din tara. Cetatenii sunt sfatuiti sa se programeze online, astfel timpul de asteptare la ghiseu fiind zero.