Incepand cu 1 februarie, versiunea pilot a aplicatiei permite eliberarea certificatelor de cazier judiciar pentru persoanele fizice, de cetatenie romana, care nu sunt inscrise in evidentele Sistemului National de Evidenta a Cazierului Judiciar Roman – ROCRIS. Cetatenii au la dispozitie doua mecanisme de acces pentru obtinerea certificatului de cazier: direct prin autentificarea in portalul hub.mai.gov.ro sau prin accesarea GHISEUL.ro, cele doua platforme fiind interconectate.
Proiectul pilot va fi extins, aplicatia pentru eliberarea electronica a certificatului de cazier judiciar urmand a fi disponibila atat pentru persoanele fizice care au inscrise mentiuni in cazier, cat si pentru persoanele juridice din Romania, pana la finalul lunii iulie 2023.
Potrivit Legii nr. 3/ 03.01.2023, pentru completarea art. 28 din Legea nr. 290/2004, privind cazierul judiciar, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, certificatul de cazier judiciar se elibereaza gratuit si in forma electronica. Certificatele de cazier judiciar eliberate in forma electronica sunt semnate cu semnatura electronica calificata si sunt asimilate inscrisurilor autentice.
Mecanismele de obtinere a certificatului de cazier judiciar electronic:
- prin intermediul platformei www.ghiseul.ro, pentru utilizatorii care sunt inregistrati sau doresc sa se inregistreze in platforma. Solicitarea cazierului se face urmand procedura de validare a identitatii electronice, folosind un card bancar inrolat 3D Secure, emis de o institutie bancara din Romania. In urma validarii, acestia vor fi redirectionati catre platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru completarea online a cererii tip.
- prin platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru utilizatorii care nu sunt inregistrati în GHISEUL.RO sau nu detin un card bancar emis de o institutie bancara din Romania. Solicitantii vor completa un formular disponibil in platforma, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singura data, la un ghiseu al MAI care ofera servicii publice.
In prima faza, certificarea identitatii va fi realizata prin prezentarea la unitatile de politie care elibereaza certificate de cazier, urmand ca in cursul acestui an certificarea identitatii sa poata fi facuta la toate institutiile MAI care ofera servicii publice (e.g.: Serviciile publice comunitare pentru eliberarea permiselor de conducere, pasapoartelor, cartilor de identitate).
Dupa validarea contului, pentru eliberarea certificatului de cazier, cetatenii vor accesa sectiunea „servicii”, vor selecta motivul solicitarii dintr-o lista disponibila, vor trimite cererea precompletata deja cu datele de stare civila, iar sistemul va genera automat certificatul de cazier judiciar, semnat electronic. Valabilitatea certificatului emis este de 6 luni de la data eliberarii.
Sistemul ofera posibilitatea de a verifica autenticitatea documentului, pe baza numarului de inregistrare a certificatului de cazier si al CNP-ului persoanei.
Prin implementarea etapizata a acestui proiect, se asigura timpul necesar optimizarii tehnice si functionale a serviciului, dar si adoptarea masurilor administrative, in vederea asigurarii disponibilitatii si suportului necesar oricaror servicii publice electronice.
Astfel, asigurarea suportului vizeaza, pe de o parte, componenta tehnica (echipamente, solutii tehnice) si resurse umane specializate (personal tehnic) si, pe de alta parte, asistenta acordata utilizatorilor prin asigurarea de personal pentru suport permanent ce va fi disponibil telefonic, prin web sau e-mail.