Evenimentul cultural este programat vineri, 4 martie, de la ora 19:00, cu ocazia celor 150 de ani de la înfiintarea Societatii Filarmonice. Spectacolul ii va avea in prim plan pe:
Dirijor: Franz Metz (Germania)
Solisti: Alina Todea – soprana
Aura Twarowska – mezzosoprana
George Vîrban – tenor
Cristian Ardelean – bariton
Claudiu Sola – bas
Dirijorul corului: Iosif Todea
FRANZ METZ, organist, muzicolog si dirijor, s-a nascut la Darova, judetul Timis, în anul 1955. A terminat studiile la Academia de Muzica din Bucuresti. Pana în anul 1985 a fost pedagog, organist si dirijor la Timisoara si Lugoj. Ulterior s-a stabilit în Germania ca organist la Stiftskirche din Hechingen, iar din anul 2000 activeaza ca organist principal la biserica Sf. Pius si este muzicolog la München. Pana în anul 1985 a concertat ca organist împreuna cu multe orchestre filarmonice din tara si a dat nenumarate recitaluri de orga. A interpretat în prima auditie multe lucrari de compozitori contemporani ca Sigismund Toduta, Richard W. Oschanitzky, Walter M. Klepper, Martin Lichtfuss, Andreas Porfetye, Liviu Glodeanu. Cu mari dificultati, a reusit sa sustina concerte de orga organizate oficial de catre Filarmonici de Stat la Timisoara (1981), Arad (1983) si în Basilica Maria Radna (1984). În anul 1990 a revenit în tara si va initia si conduce cativa ani cursuri de maestrie pentru orga la Timisoara. A sustinut concerte la orgi importante din multe tari europene, incluzand în programele de concert si muzica de orga din Romania. Dupa 1990 a realizat o serie de lucrari stiintifice si documentare despre orgile istorice din Banat pentru posturile de radio si televiziune din tara si din Germania. Pe langa activitatea de organist, Franz Metz este si muzicolog si dirijor, în centrul atentiei fiind muzica din Banat. O serie de compozitori importanti din Banat au fost redescoperiti de el: Franz Limmer, Josef Emanuel Ranftl, Johann Michael Haydn, Vincens Maschek, Guido Pogatschnigg, Wilhelm Ferch, Conrad Paul Wusching, Franz Hybl, Josef Weikert, Wilhelm Schwach, Georg Müller, Eduard August Molnar, etc. Lucrarile sale muzicologice au fost traduse si publicate în mai multe tari. (www.edition-musik-suedost.de)
Corul Ion Romanu al Filarmonicii Banatul a fost înfiintat în anul 1951 si a activat în regim de voluntariat timp de patru ani. Formarea acestui cor a largit si a îmbogatit mult sfera repertoriala a institutiei, el devenind o prezenta necesara în viata de concert, fapt pentru care în anul 1955 s-a decis salarizarea coristilor si stabilirea în mod oficial al ansamblului coral profesionist al Filarmonicii Banatul. Pe parcursul întregii acestei perioade, si pana în 1972, corul a fost pregatit de catre Mircea Hoinic. Pe langa aceste lucrarile vocal-simfonice din repertoriu s-a dorit totusi si un program a capella, acest lucru devenind realitate atunci cand Ion Romanu a venit în Timisoara si, fiind numit director al Filarmonicii (1957-1979), a preluat, împreuna cu Mircea Hoinic, si responsabilitatea pregatirii corului. În 1961, corul Filarmonicii primeste vizita primilor dirijori oaspeti – Ion Pavalache (maestrul corului Gavriil Musicescu al Filarmonicii Moldova din Iasi) – colaborare care va dura multi ani, si bucuresteanul Vasile Pantea. Dintre acestia, Ion Pavalache a fost cel care s-a ocupat de pregatirea lui Diodor Nicoara, care în 1969 îi va lua locul lui Ion Romanu la pupitrul dirijorului corului. Activitatea lui Diodor Nicoara în aceasta ipostaza se va desfasura pana în anul 2006, cu cateva mici întreruperi: în 1985 Diodor Nicoara e invitat, cu contract, sa preia conducerea corului Operei de Stat din Ankara, iar în perioada absentei sale conducerea corului a preluat-o temporar Ovidiu Ghiulvezan; acelasi lucru s-a întamplat si în anul 1992, cand implicat în viata parlamentara, Diodor Nicoara a predat pentru scurt timp bagheta dirijorului, lui Damian Vulpe. Acesta a pregatit corul pentru concertul din 25 aprilie 1992, cand s-a interpretat Creatiunea de J. Haydn.
Cu toate acestea, Diodor Nicoara a avut o imensa contributie la dezvoltarea repertoriala si la cresterea statutului corului Filarmonicii timisorene, participarile corului la Festivalul national “Cantarea Romaniei” au fost încununate cu succese deosebite, precizeaza reprezentantii Filarmonicii Banatul din Timisoara. Acesta a realizat prima înregistrare romaneasca pe disc a unei liturghii (Casa de discuri Electrecord – Liturghia ortodoxa de Gh. Cucu), iar alaturi de corul de camera Sursum corda înfiintat în 1992 si care cuprindea o parte din coristii Filarmonicii, în 1994 si 1995, a fost distins cu medalia de bronz si respectiv de argint la concursul coral de la Vatican. Alaturi de acestia a înregistrat si un compact discu La Steaua care cuprinde 15 piese corale ale unor compozitori romani clasici si contemporani.
În 1997, cand Diodor Nicoara a început sa se gandeasca la un succesor potrivit care sa fie purtatorul valoroaselor traditii corale din acest colt de tara onorate prin maestrii sai Ion Romanu si Mircea Hoinic, resiteanul Iosif Todea s-a facut remarcat. De atunci si pana astazi, Iosif Todea este dirijorul corului Filarmoncii Banatul si mentine aceasta pozitie cu mult succes.
Repertoriul corului cuprinde lucrari de referinta din repertoriul coral universal si romanesc, unele dintre ele fiind prezentate si în prima auditie: Stabat Mater de G. Rossini, Simfonia Romeo si Julieta de H. Berlioz, Das Paradies und die Peri de R. Schumann, Noapte taraneasca de M. Marbé. Astfel, corul Ion Romanu al Filarmonicii Banatul din Timisoara, dupa mai bine de 70 de ani de activitate, asimileaza un impresionant si vast repertoriu atat din vocal-simfonic, cat si a cappella. O distinctie aparte în viata de concert a corului le-au avut portretele compozitorilor romani: Filaret Barbu, Vasile Spatarelu, Stelian Olariu, Tudor Jarda, Sabin Dragoi, Iosif Velceanu, Nicolae Ursu, Felicia Donceanu s.a.
Accesul în sala de concerte este reglementat pana la 30% din capacitatea spatiului pentru cei care prezinta certificatul verde si asigura purtarea mastii de protectie în mod corespunzator.