Controalele urmaresc verificarea respectarii conditiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor din toate pietele agro-alimentare, abatoarele si centrele de sacrificare cu activitate temporara, unitatile de transare a carnii, unitati de procesare si depozitare a alimentelor de origine animala si nonanimala, precum si din unitatile de vanzare cu amanuntul (carmangerii, macelarii, unitati de alimentatie publica, pizzerii, cantine, unitati tip catering, cofetarii, patiserii, laboratoare de cofetarie/patiserie, pensiuni turistice, unitati de tip hipermarket/supermarket, magazine alimentare etc).
Fiecare DSVSA judeteana/a Municipiului Bucuresti a stabilit un program de lucru pentru perioada 28 martie – 24 aprilie 2022 (premergatoare Sarbatorilor Pascale Catolice si Sarbatorilor Pascale Ortodoxe), în baza caruia medicii veterinari vor efectua controale si verificari asupra modului în care sunt respectate conditiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor în obiectivele supuse controlului sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor.
Astfel, în perioada 28.03.2022 – 24.04.2022 este asigurata permanenta activitatii prin programul prelungit la nivelul DSVSA si CSVSAO teritoriale, inclusiv în zilele de sambata si duminica. La sediul acestora vor fi afisate programul de lucru, numele medicului veterinar responsabil si numarul de telefon la care consumatorii pot sesiza orice aspect privind nereguli în domeniul sigurantei alimentelor. Aceste informatii vor fi postate si pe site-ul fiecarei DSVSA judetene.
Avand în vedere situatia epidemiologica la nivel national, în directia pestei porcine africane (PPA), se vor respecta cu strictete cerintele sanitare veterinare, privind miscarea porcinelor si a altor specii de animale.
În perioada 28 martie – 24 aprilie 2022, vor fi organizate controale oficiale pentru verificarea modului de respectare, de catre operatorii din sectorul alimentar, a prevederilor legale privind PPA si vor fi aplicate masuri, cu privire la monitorizarea circulatiei pe teritoriul national a:
– porcinelor vii, între exploatatii si de la exploatatii catre abatoarele autorizate sanitar veterinar;
– carnii de porc si produselor obtinute din carne de porc sau care contin carne de porc.
Ca urmare a confirmarii scrapiei în anumite judete, se monitorizeaza circulatia ovinelor si caprinelor destinate sacrificarii, respectiv întregul traseu de la ferme sau exploatatii de origine catre abatoare autorizate sanitar veterinar sau centre de sacrificare autorizate temporar.
În toate pietele agroalimentare si în alte locuri special amenajate, în care va fi valorificata carnea si celelalte produse de origine animala, de sezon, este asigurat necesarul de personal sanitar-veterinar si programul prelungit de activitate, inclusiv în zilele de sambata si duminica.
Pentru eficientizarea acestor actiuni, medicii veterinari vor solicita în baza tematicilor de control comune si ori de cate ori considera necesar, sprijinul altor autoritati competente judetene sau locale (Primarii, Consilii Judetene, Institutii ale Prefectului, ANAF, ANPC, MS etc), în vederea organizarii unor actiuni comune de inspectie si control, în limita competentelor stabilite prin legislatia în vigoare si în baza protocoalelor de colaborare încheiate cu alte autoritati.
Actiunile de control vor avea în vedere verificarea modului în care sunt respectate urmatoarele cerinte:
Sacrificarea animalelor
– fermele/exploatatiile de unde vor fi livrate animalele pentru taiere, precum si operatorii din domeniul alimentar care desfasoara activitati de taiere, procesare, depozitare, transport/distributie si comercializare a carnii de miel si a produselor derivate din aceasta detin autorizare/înregistrare sanitara veterinara eliberata în conformitate cu prevederile legislatiei sanitare veterinare în vigoare;
– vor fi admise pentru sacrificare în vederea consumului public numai animalele cu o stare corespunzatoare de sanatate certificate de sanatate (documente privind informatiile de lant alimentar) si care sunt identificate si înregistrate în Baza Nationala de Date, conform legislatiei în vigoare, însotite de documente sanitare veterinare de miscare, crescute în ferme, localitati si zone indemne de boli transmisibile;
– respectarea regulilor de bunastare a animalelor în timpul transportului, abatorizarii sau taierii, conform prevederilor legale în vigoare;
Inspectorii DSVSA, în colaborare cu reprezentantii Inspectoratelor de Politie judetene si, respectiv, ai Municipiului Bucuresti, vor efectua controale în trafic asupra transporturilor de animale pentru:
verificarea conditiilor de igiena, a dezinfectiei si a documentelor de autorizare sanitar-veterinare a mijloacelor auto utilizate pentru transportul animalelor;
verificarea documentele însotitoare ale animalelor (certificate veterinare, care sa ateste sanatatea mieilor si documente, care sa cuprinda informatii despre lantul alimentar).
– sacrificarea mieilor se realizeaza în unitati de abatorizare autorizate sanitar-veterinar pentru schimburi intracomunitare pentru sacrificarea de ovine, publicate pe site-ul ANSVSA;
– sacrificarea mieilor poate fi realizata si în spatii amenajate si autorizate temporar, organizate în conditiile legii, în care sa se asigure supravegherea sanitara veterinara si în care sunt respectate conditiile prevazute de legislatie, carnea rezultata în urma sacrificarii fiind destinata direct consumatorului final, fiind interzisa comercializarea acesteia prin unitatile de comercializare cu amanuntul;
– spatiile amenajate temporar pentru sacrificarea mieilor trebuie sa fie situate în zone în care nu au fost impuse restrictii din motive de sanatate a animalelor;
Functionarea locurilor de sacrificare a mieilor este permisa numai în perioada 9-16 aprilie 2022 (premergatoare Pastelui catolic), respectiv, în perioada 9-23 aprilie (premergatoare Pastelui ortodox), între orele 07:00 – 17:00.
Decizia privind organizarea activitatii din punct de vedere sanitar veterinar în locurile de sacrificare special amenajate temporar revine DSVSA, numai în cazul în care exista solicitari scrise din partea unor primarii sau prefecturi si numai daca în aceste locuri se respecta conditiile generale si specifice de igiena, bunastare a animalelor si gestionare a SNCU, stabilite de legislatia sanitara veterinara. DSVSA judetene si a Municipiului Bucuresti vor permite înfiintarea spatiilor de sacrificare special amenajate temporar numai daca este absolut necesar, tinand cont de urmatoarele aspecte:
– distante mari fata de abatoarele autorizate sanitar-veterinar pentru schimburi intracomunitare;
– numarul mare de miei destinati sacrificarii în aceasta perioada, care trebuie sa fie peste capacitatea de sacrificare proiectata a abatoarelor autorizate sanitar-veterinar din vecinatate;
– asigurarea la nivel local a numarului suficient de personal sanitar–veterinar permanent, care sa realizeze controlul ante-mortem si post-mortem al animalelor si care sa poata dispune masuri în cazurile în care constata încalcari ale prevederilor legislatiei în vigoare.
În cazul în care, în baza unei analize detaliate, se dispune organizarea si amenajarea locurilor speciale pentru sacrificarea mieilor, responsabilitatea privind garantarea sigurantei alimentelor revine DSVSA si autoritatilor locale.
Carnea de miel
– loturile de carne de miel sunt livrate din abatoare si sunt însotite de certificat sanitar-veterinar;
– carnea de miel rezultata în urma sacrificarilor în spatiile amenajate temporar, se obtine numai la cererea directa a consumatorilor si numai dupa efectuarea examenului ante si post mortem, neputand fi livrata, în vederea comercializarii, catre alte unitati din domeniul alimentar, înregistrate/autorizate sanitar veterinar;
– marcarea carcaselor de miei se realizeaza cu respectarea prevederilor legale, referitoare la marcarea si certificarea sanitar-veterinara a carnii proaspete si la marcarea produselor de origine animala destinate consumului uman;
– marcarea carnii de miel, rezultata în urma sacrificarilor în spatiile amenajate temporar, se realizeaza cu o marca de sanatate speciala de forma rotunda cu diametrul de 3,5 cm, în interiorul careia este înscris indicativul judetului, urmat de codul numeric acordat de DSVSA judeteana/a Municipiului Bucuresti;
– depozitarea si comercializarea carnii de miel trebuie sa se realizeze în spatii adecvate, cu asigurarea temperaturii si a starii de igiena corespunzatoare;
– respectarea pe timpul transportului a temperaturilor pentru carnea de miel în stare refrigerata sau congelata.
Ouale si produse din oua destinate consumului uman.
– producatorii si comerciantii care valorifica oua pentru consum uman, fermele producatoare si centrele de ambalare oua trebuie sa fie autorizate/înregistrate sanitar-veterinar, conform legislatiei sanitar-veterinare în vigoare;
– transportul oualor trebuie sa se efectueze numai în mijloace auto autorizate sanitar-veterinar, iar, pe întreaga perioada de depozitare si comercializare, sa fie asigurate temperatura si igiena corespunzatoare;
– ouale trebuie sa fie marcate cu codul producatorului si sa provina din centre de ambalare oua autorizate, în conformitate cu prevederile privind standardele de comercializare aplicabile oualor;
– examenul ovoscopic este efectuat de catre personalul veterinar din cadrul circumscriptiilor teritoriale, sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor oficiale pentru ouale valorificate de catre micii producatorii particulari în pietele agroalimentare si/ sau targuri autorizate sanitar-veterinar;
este interzisa comercializarea oualelor cu coaja crapata si/sau lovita, acestea urmand sa fie retrase de la comercializare si, ulterior, dirijate catre o unitate de neutralizare sau prelucrare tehnica;
Laptele si produsele din lapte
– micii producatori, care comercializeaza lapte si branzeturi în pietele agroalimentare si targuri, trebuie sa fie înregistrati sanitar-veterinar, conform prevederilor Ordinului ANSVSA nr.111/2008;
– laptele crud, care este destinat vanzarii directe sau prelucrarii în branzeturi, trebuie sa provina de la animale sanatoase, crescute în ferme/exploatatii autorizate/înregistrate sanitar-veterinar si care nu sufera de boli, care pot fi transmise la om prin intermediul laptelui si produselor lactate;
– micii producatori, care vand direct lapte crud si produse din lapte catre consumatorul final în pietele agroalimentare si targuri, trebuie sa detina carnete de sanatate pentru animalele de la care provine laptele, conform Ordinului mai sus mentionat;
– branzeturile destinate comercializarii de catre micii producatori trebuie expuse la vanzare în spatii special amenajate din piete agroalimentare si targuri, în vitrine destinate acestui scop, în recipiente (tavi) confectionate din materiale necorodabile, usor de curatat si igienizat (plastic, ceramica, inox etc);
– branzeturile sa fie protejate corespunzator împotriva contaminarii pe durata transportului si a expunerii la vanzare catre consumatorul final (de exemplu: în recipiente din material plastic, pungi din plastic etc);
– în cazul în care, transportul si pastrarea branzeturilor, în vederea vanzarii directe catre consumatorul final, se realizeaza în recipiente confectionate traditional din lemn (putini), acestea trebuie sa fie curate si identificate corespunzator, pentru asigurarea trasabilitatii produselor si prevenirea contaminarii;
– comercializarea branzeturilor în pietele agroalimentare si targuri se va face numai în ambalaje de desfacere corespunzatoare, de unica folosinta (pungi de plastic alimentare, hartie cerata alimentara etc.), sau alte tipuri de recipiente curatate si igienizate corespunzator;
– trebuie sa fie asigurata trasabilitatea laptelui si branzeturilor obtinute de micii producatori, prin utilizarea unor metode de identificare/etichetare, care sa contina mentiuni referitoare la denumirea produsului, numele producatorului, locul producerii, data obtinerii, cum ar fi:
– aplicarea pe ambalajul de transport sau desfacere a unor etichete adezive;
– utilizarea de pungi imprimate;
– afisarea, în momentul expunerii la vanzare si pe toata perioada comercializarii, a unor informatii înscrise pe tablite si/sau panouri aplicate deasupra sau în dreptul produsului prezentat etc.
Pestele si produsele din pescuit
– spatiile si locurile unde se comercializeaza pestele si produsele din pescuit trebuie sa fie înregistrate sanitar-veterinar si sa îndeplineasca conditiile stabilite pentru desfasurarea acestor activitati;
– trebuie sa fie respectate conditiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, stabilite de legislatia în vigoare, cu privire la transportul, depozitarea si expunerea, spre comercializare, a pestelui si produselor din pescuit;
– gheata utilizata pentru mentinerea temperaturii pestelui si produselor din pescuit proaspete trebuie sa fie obtinuta numai din apa potabila si sa fie asigurata pe întreaga perioada de expunere;
– trebuie asigurata trasabilitatea pestelui si produselor din pescuit prin etichete si alte documente însotitoare, inclusiv daca acestea provin din acvacultura (sistem de crestere controlata) sau sunt capturate (pescuite) din mediul salbatic;
– pestele si produsele din pescuit comercializate trebuie sa nu fie infestate cu paraziti vizibili si sa fie corespunzatoare din punct de vedere al examenului organoleptic;
Controalele oficiale tematice, în spatiile si locurile în care se comercializeaza pestele si produsele din pescuit, vor fi intensificate în perioadele 23–25.03.2022 si 07-10.04.2022, precum si în perioada 14–17.04.2022 (cu ocazia sarbatorilor religioase de Bunavestire, Florii catolice si Florii ortodoxe).
Alte produse alimentare traditionale: cozonaci, prajituri, produse de panificatie, legume de sezon etc. se pot comercializa în spatii amenajate si înregistrate sau autorizate sanitar-veterinar, aflate sub controlul personalului de specialitate din cadrul DSVSA judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
În cazul în care, cu ocazia controalelor sanitare veterinare, se constata ca nu sunt respectate conditiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, în functie de gravitatea abaterilor constatate, inspectorii din cadrul DSVSA judetene, respectiv a Municipiului Bucuresti, vor suspenda activitatea unitatii respective pana la remedierea tuturor deficientelor, vor aplica sanctiuni contraventionale, vor retine oficial produsele alimentare, care pot constitui un pericol pentru sanatatea cetatenilor, dirijandu-se catre unitatile de neutralizare.