Garda Națională de Mediu, prin Comisariatul Județean Timiș, a anunțat că în luna august a efectuat controale tematice pentru verificarea implementării și funcționării Sistemului de Garanție Returnare (SGR) la comercianții care vând produse în ambalaje returnabile.
Comisarii au anunțat că au verificat aproape 170 de agenți economici din tot județul, în urma cărora au fost aplicate 3 sancțiuni contravenționale, dintre care 2 amenzi în valoare de 120.000 lei și 1 avertisment.
„Au fost verificate, în principal, următoarele obligații care le revin comercianților care vând produse în ambalaje SGR:
- Obligația de a utiliza programul informatic pus la dispoziție de administratorul SGR pentru raportarea ambalajelor;
- Obligația de a încheia contracte cu administratorul SGR, în vederea îndeplinirii obligațiilor ce decurg din HG nr. 1074/2021;
- Obligația de a organiza puncte de returnare pentru ambalajele SGR;
- Obligația de a permite exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare;
- Obligația de a se înregistra în baza de date gestionată de administratorul SGR;
- Obligația comercianților de a ține evidența numărului total al produselor comercializate în ambalaje SGR”, a anunțat Comisariatul Județean Timiș.
În perioada următoare sunt anunțate noi verificări la comercianții care vând ambalaje reciclabile. Populația poate reclama eventualele disfuncționalități pe adresele de e-mail ale comisariatului. Conform datelor disponibile în Sistemul de Garanție Returnare, sistemul funcționează bine la Lugoj, ultima raportare disponibilă pentru luna iunie indicând faptul că au fost returnate 878.753 recipiente din plastic, 469.128 de recipiente din aluminiu și 244.458 de sticle. Returnarea ambalajelor crește de la o lună la alta, astfel că singurele probleme care trebuie rezolvate la nivel local sunt legate de verificarea comercianților care refuză preluarea ambalajelor.