Propunerea de modificare a Normelor de aplicare a legii nr. 544 uniformizeaza (dupa ce în ultimii 15 ani, între Lege si Norme au existat neconcordante) practica de calculare a termenelor maximale pana la care institutiile sunt obligate sa furnizeze informatii de interes public. Conform noii reglementari, termenele stabilite se calculeaza de la data înregistrarii solicitarii, fara a fi luate în calcul ziua de la care începe sa curga termenul, nici ziua cand acesta se împlineste. Atunci cand ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucratoare, termenul se prelungeste pana la prima zi lucratoare care urmeaza. În cazul în care solicitarea nu se încadreaza în competentele institutiei sau autoritatii publice, în termen de 5 zile de la înregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publica transmit solicitarea catre institutiile sau autoritatile competente în acelasi timp informand solicitantul.
Proiectul de modificare initiat de MCPDC stabileste, ca raspuns la numeroase situatii din practica în care institutiile solicitau sume prohibitive pentru a pune la dispozitie cetatenilor informatii de interes public, un reper maximal pentru costul copierii unei pagini din documentele de interes public solicitate, raportat la 0,005 din salariul minim, insistand însa ca informatiile sa fie cu prioritate afisate în mod pro-activ pentru informarea publicului pentru evitarea perceperii unor sume de la solicitant. Legislatia în materia transparentei adreseaza un drept fundamental al cetatenilor.
Modificarile aprobate miercuri de Guvern pun la dispozitia administratiei dar si cetatenilor formulare-tip pentru, de exemplu, redactarea solicitarilor sau a reclamatiilor administrative, pentru redactarea rapoartelor anuale de aplicare a legii nr. 544/2001, etc. Toate aceste formulare vor fi afisate vizibil în paginile de internet ale institutiilor/autoritatilor. Utilizarea acestor formulare de catre solicitant este, însa, facultativa, transmiterea unei solicitari într-o alta forma neconstituind motiv de refuz al accesului la informatiile publice.
Dupa un amplu proces de consultare publica derulat în ultimele luni (10 dezbateri/consultari publice în Bucuresti si în tara în care au fost implicati peste 180 de reprezentanti ai societatii civile, grup d lucru interministerial format de MCPDC cu specialisti din executivul central) MCPDC a optat pentru a interveni asupra Normelor metodologice ale Legii, constatand ca tipologia problemelor din practica se refera la aspecte reglementate de Normele legii nr. 544/2001.
”Informatiile solicitate vor fi comunicate pe suportul dorit de solicitant, în toate cazurile cand este posibil, fiind descurajata astfel practica conditionarii comunicarii raspunsului pe format de hartie, cu un cost în sarcina solicitantului. În cazul în care informatia publica este solicitata pe hartie, este stabilita modalitatea de calcul a costului serviciului de copiere, care nu poate depasi 0,05% din salariul minim pe economie calculat per pagina. De asemenea, se introduce posibilitatea achitarii acestor costuri si prin alte sisteme de plata, nu doar în numerar”, a declarat în timpul sedintei de Guvern ministrul Violeta Alexandru.
Atat rapoartele societatii civile realizate periodic de la intrarea în vigoare a legislatiei transparentei cat si evaluarile autoritatilor centrale cu atributii în urmarirea impactului acesteia, au indicat urmatoarele disfunctionalitati de aplicare: cresterea cu 50% a numarului de litigii de la nivelul anului 2014 la anul 2015, abuzuri în stabilirea costului serviciului de copiere (18 lei/pagina Drobeta Turnu Severin).