Fara o retea de apa care sa ii multumeasca pe lugojeni, cu drumuri proaste si lucrari care incep insa nu se mai termina, primarul continua sa sustina ca nu sunt destui bani la bugetul local. Liderul PSD a incercat in ultima sedinta a consiliului local sa strecoare majorarea taxelor si impozitelor, insa in ultimul moment proiectul a fost retras dupa ce Buciu si colegii liberali au iesit in presa si au dezvaluit planul mizerabil cu care Boldea si colegii lui intentionau sa ii impovareze pe lugojeni. Liberalii au anuntat ca nu sunt de acord cu majorarea impozitelor si taxelor si cer ca lugojenii si firmele sa fie ajutati sa treaca cat mai usor prin aceasta perioada dificila care a afectat economia.
“Avand în vedere contextul economic dificil prin care trece fiecare dintre noi, atat ca persoane fizice, cat si ca persoane juridice si avand în vedere faptul ca o reîntoarcere la situatia economica de dinainte de pandemie nu va avea loc prea curand, PNL Lugoj propune Consiliului Local reducerea principalelor taxe si impozite, cel putin pentru anul 2021, astfel cum vom arata mai jos.
Consideram ca este mai important sa sprijinim lugojenii si firmele din Lugoj sa-si revina economic dupa aceasta criza, decat sa facem cheltuieli care nu sunt urgente (zugraveli, plantarea de gazon si panselute, instalarea de camere video – peste 2 milioane de lei, amenajarea salii Consiliului Local, asfaltari de proasta calitate etc.). Exista activitati care practic au fost reduse aproape la zero ca activitate, iar acestea trebuie sprijinite mai consistent.
Bugetul local nu permite acordarea de sprijin financiar direct, însa, printr-un cumul de masuri (inclusiv prin reducerea taxelor si impozitelor locale), cum ar fi eficientizarea cheltuirii banilor publici, accesarea de fonduri europene, prioritizarea cheltuielilor si investitiilor ori recuperarea restantelor la plata taxelor si impozitelor locale, masura reducerii taxelor si impozitelor locale poate fi luata fara ca bugetul local sa devina unul nesustenabil din pdv al raportului dintre venituri si cheltuieli.
De asemenea este important ca în aceasta perioada sa redirectionam cat mai multe fonduri, în primul rand în domeniul educatiei (domeniu caruia i s-au acordat fonduri total insuficiente la constructia bugetului pe anul 2020) si în cel al sanatatii.
Astfel, mai jos regasiti care sunt taxele si impozitele locale pentru care vom propune un nivel mai scazut decat în anii precedenti:
- Scaderea impozitului pe cladirile rezidentiale apartinand persoanelor fizice cu 20%, respectiv pana la nivelul minim permis prin Codul Fiscal;
- Scaderea impozitului pe cladirile nerezidentiale apartinaand persoanelor fizice cu 50%, respectiv pana la nivelul minim permis prin Codul Fiscal;
- Scaderea impozitului pe cladirile rezidentiale apartinand persoanelor juridice cu 60%, respectiv pana la nivelul minim permis prin Codul Fiscal;
- Scaderea impozitului pe cladirile nerezidentiale apartinand persoanelor juridice cu 85%, respectiv pana la nivelul minim permis prin Codul Fiscal;
- Scaderea impozitului pe terenuri apartinand persoanelor fizice si juridice pana la nivelul minim permis de Codul fiscal, atat pentru terenurile situate în intravilanul localitatilor cat si pentru cele situate în extravilanul localitatilor;
- Eliminarea impozitului pentru mijloacele de transport hibride sau electrice;
- Reducerea taxei pentru eliberarea autorizatiilor sanitare de functionare de la 22 lei la 10 lei;
- Reducerea taxei pentru eliberarea atestatului de producator de la 18 lei la 10 lei, respectiv a taxei pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol de la 27 de lei la 10 lei;
- Reducerea taxelor (cu pana la 90% fata de propunerea actualei conduceri a administratiei publice locale) pentru eliberarea/vizarea anuala a autorizatiei privind desfasurarea activitatilor din domeniul HORECA (restaurante, baruri, terase, alte activitati recreative si distractive), dupa cum urmeaza:
Pentru spatiile cu suprafata de pana la 500 mp inclusiv (destinata exclusiv deservirii clientilor), propunem stabilirea taxelor în functie de zona în care îsi desfasoara activitatea, dupa cum urmeaza:
- daca suprafata este de pana la 250 mp:
Zona A – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 750 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 375 lei/an;
Zona B – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 600 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 300 lei/an;
Zona C – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 500 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 250 lei/an;
Zona D – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 400 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 200 lei/an.
- daca suprafata este cuprinsa între 250 mp si 500 mp:
Zona A – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 1.500 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 750 lei/an;
Zona B – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 1.300 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 650 lei/an;
Zona C – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 1.100 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 550 lei/an;
Zona D – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 1.000 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 500 lei/an.
Pentru spatiile cu suprafata mai mare de 500 mp inclusiv (destinata exclusiv deservirii clientilor), propunem stabilirea taxelor în functie de zona în care îsi desfasoara activitatea, dupa cum urmeaza:
Zona A – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 3.000 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 1.500 lei/an;
Zona B – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 2.500 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 1.250 lei/an;
Zona C – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 2.000 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 1.000 lei/an;
Zona D – taxa pentru eliberarea autorizatiei: 1.500 lei/an; taxa pentru vizarea anuala a autorizatiei: 750 lei/an.
Nota: suprafata destinata exclusiv deservirii clientilor aflata pe terase se va taxa doar pentru perioada de functionare a terasei.
- Reducerea taxei pentru servicii de reclama si publicitate de la 3% la 1%;
- Reducerea taxei pentru afisaj în scop de reclama si publicitate cu 40 pana la 70%;
- Eliminarea impozitului pe spectacolele de teatru, balet, opera, opereta, concert filarmonic sau alta manifestare muzicala, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competitie sportiva interna sau internationala;
- Eliminarea taxei zilnice pentru vizitarea muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice de arhitectura si arheologie si altele asemenea;
- Eliminarea taxei pentru parcarea ocazionala pe teritoriul Municipiului Lugoj.
Speram ca actuala conducere a administratiei locale sa înteleaga necesitatea acestor masuri dupa ce 12 ani de zile a practicat niveluri ridicate de taxare si impozitare la nivelul municipiului, chiar daca în ultimii ani multe afaceri au fost închise si s-au pierdut peste 2.500 de locuri de munca. Cu atat mai mult, în contextul actualei crize, în care s-au mai pierdut cel putin 1.500-2.000 de locuri de munca, masurile de sustinere a mediului de afaceri si implicit a angajatilor persoane fizice, devin obligatorii. “, a anuntat liderul PNL Lugoj, Claudiu Buciu. Proiectul de hotarare urmeaza sa fie inaintat administratiei locale in zilele urmatoare. Ramane de vazut daca PSD va si fi de acord cu solicitarile de bun simt facute de liberali.