Imprimă această pagină

Masca de protectie devine obligatorie in spatii inchise. Cui nu i se aplica masura

20 Mai 2020
Lugoj Info.ro -Masca de protectie devine obligatorie in spatii inchise

Ministrul Sanatatii, Nelu Tataru, a aprobat Ordinul Comun MS-MAI privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS CoV-2 pe durata starii de alerta.

Conform documentului, pe perioada starii de alerta, masca de protectie trebuie purtata în orice spatiu public închis, spatii comerciale, mijloace de transport în comun si la locul de munca, pe toata durata prezentei în oricare din spatiile închise ale incintei, În functie de evaluarea riscului efectuat de medicul de medicina muncii al unitatii sau a medicului de medicina scolara, dupa caz, pot exista unele exceptii, astfel:

  1. a) angajatul este singur în birou sau se afla minim 2 m între persoanele din acel birou, cu conditia aerisirii camerei, cel putin la doua ore si se asigura dezinfectia suprafetelor;
  2. b) persoana sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare;
  3. c) persoana desfasoara activitati fizice intense si/sau în conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta, etc.);
  4. d) prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia respectarii distantei de 3 metri între persoane; e) vorbitorii în public cu conditia respectarii distantei de 3 metri
  5. f) elevii/studentii doar în timpul orelor de curs, daca se respecta distantarea corespunzatoare
  6. g) copiii cu varsta mai mica de 5 ani.

Angajatorul sau conducatorul institutiei are obligatia de a elabora propriile proceduri pe baza evaluarii de risc pentru fiecare angajat, în functie de programul de lucru, specificul activitatii desfasurate, structura organizatorica, structura incintei. Medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc si vor emite recomandari privind necesitatea purtarii mastii pentru angajati, iar responsabilul SSM va face instruirea angajatilor în ceea ce priveste securitatea si sanatatea în munca. Mastile sunt eficiente daca sunt folosite în combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun. Mai exact, înainte de a utiliza masca, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun). Masca de protectie trebuie sa acopere atat gura cat si nasul si sa fie schimbata o data la 4 ore sau ori de cate ori aceasta s-a umezit sau s-a deteriorat; Masca nu se atinge în timpul purtarii, iar în cazul atingerii mastii, mainile trebuie igienizate cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun. Dupa utilizare, masca se arunca de îndata într-un spatiu special amenajat, preferabil cu capac, operatiune urmata de igienizarea mainilor. NU se recomanda reutilizarea mastilor medicale. Mastile nemedicale se spala zilnic la o temperatura de 60- 90 C si se calca cu fier de calcat prevazut cu abur, la temperatura maxima. Pentru copiii cu varsta de 5 ani sau mai mare este recomandata purtarea mastilor nemedicale (din material textil); În cazul aparitiei febrei/tusei/stranutului, purtarea mastii este recomandata în orice circumstanta (ex: în spatiile deschise, la domiciliu). Documentul elaborat de catre specialistii în sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii si Institutului National de Sanatate Publica prevede si reguli privind triajul persoanelor pentru accesul într-o incinta. Astfel, pe durata starii de alerta se instituie obligativitatea institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor de a organiza activitatea astfel încat sa se asigure la intrarea în sediu efectuarea triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor în conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena. In acest context, pentru personalul angajat, la accesul în sediul unitatii/institutiei, este obligatoriu triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.Triajul nu implica înregistrarea datelor cu caracter personal. Triajul epidemiologic consta în:

  1. a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3 C);
  2. b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);
  3. c) daca temperatura înregistrata depaseste 37,3 C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus.
  4. d) daca se constata mentinerea unei temperaturi mai mare de 37,3 C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoana este îndrumata catre mediul de familie în vederea efectuarii unui consult medical: - daca se încadreaza în definitia de caz suspect COVID 19, medicul de familie îi va recomanda testarea pentru diagnosticarea infectiei cu virusul SARS-CoV-2; - daca nu se încadreaza în definitia de caz suspect COVID 19, medicul de familie va stabili diagnosticul. Medicul de medicina muncii va avea obligatia monitorizarii starii de sanatate a angajatilor, va face instruirea angajatilor în ceea ce priveste SSM (Securitatea si Sanatatea în Munca), dar si evaluarea riscului pentru a decide daca sunt si alte zone unde nu este obligatorie masca. Persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a efectua triajul observational al angajatilor din subordinea directa. Pentru alte persoane decat personalul angajat:

(1) Este permis accesul într-o incinta doar pentru persoanele care au motive justificate.

(2) În cazul în care este necesara doar predarea unor documente, colete, etc, aceasta se va realiza în afara incintei, direct persoanei careia îi sunt destinate, cu respectarea masurilor de prevenire a contaminarii cu virusul SARS-CoV-2

(3) Daca este necesar accesul în incinta, este obligatoriu triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor. Triajul nu implica înregistrarea datelor cu caracter personal.

(4) Triajul epidemiologic consta în: a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3 C); b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata); c) daca temperatura înregistrata depaseste 37,3 C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus; d) daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3 C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul în incinta; e) daca temperatura înregistrata nu depaseste 37,3 C si nu prezinta alte simptome respiratorii, se permite accesul în incinta, prin preluarea acestuia de la intrare de catre un angajat, cu înregistrarea biroului/camerei/ departamentului unde va merge. Masurile vor fi aplicate imediat dupa publicarea Ordinului de ministru în Monitorul Oficial.

 

Citeste si: