INCHIRIERE HALE LUGOJ
DPH PARQUET - ANGAJARI

Un nou raport negativ al Avocatului Poporului pentru Centrul de Plasament de pe strada Bocsei din Lugoj

13 Decembrie 2017
Lugoj Info.ro -Un nou raport negativ al Avocatului Poporului pentru Centrul de Plasament de pe strada Bocsei din Lugoj

Avocatul Poporului a transmis un nou raport prin care cere sa se ia masuri urgente la Centrul de Plasament de pe strada Bocsei.

Documentul facut public este urmare a unei noi actiuni de control care a avut loc dupa incidentul in care un minor a ajuns la spital cu arsuri pe corp dupa ce s-ar fi jucat cu o bricheta si diluant. ”Avocatul Poporului recomanda Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Timis urmatoarele: ocuparea posturilor vacante în cadrul Centrului de Plasament Lugoj si efectuarea demersurilor pentru redimensionarea schemei de personal; adoptarea de masuri pentru realizarea unor modalitati eficiente de monitorizare a activitatii în cadrul centrului si solicitarea de urgenta pentru montarea unui sistem de supraveghere video, atat pentru spatiile comune din interiorul centrului, cat si pentru curtea exterioara, în scopul cresterii sigurantei si securitatii copiilor; adoptarea de dispozitii pentru instruirea periodica a copiilor si pesonalului centrului cu privire la procedurile operationale aferente Ordinului nr. 21/2004 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind serviciile pentru protectia copilului de tip rezidential, inclusiv a procedurilor privitoare la solutionarea unor situatii de criza care pot fi anticipate: îmbolnavire, accidentare, incendiu, reclamatii grave, etc; luarea de masuri pentru elaborarea Procedurii operationale privind siguranta si securitatea copilului si aducerea sa la cunostinta atat a personalului, cat si a copiilor din Centrul de Plasament Lugoj.

Urmare a verificarilor întreprinse, s-a constatat ca minorul, împreuna cu un alt baiat din centru, se jucau cu diluant, nefiind supravegheati. La un moment dat, a aparut un al treilea copil, care a aprins o bricheta, moment în care s-a produs evenimentul tragic.

În cadrul anchetei, din 20 octombrie 2017, s-a constatat, între altele, ca centrul detine un numar total de 46 de posturi, din care 44 de posturi sunt ocupate, iar 2 sunt vacante. Personalul de specialitate reprezinta 60% din totalul personalului, iar raportul angajat/beneficiar este de 1/1,8, constatandu-se astfel ca nu era respectat standardul de cost de 1/1,5 pentru serviciile de tip rezidential destinate copiilor plasati în centre de plasament.

Important de mentionat este faptul ca în luna martie 2017, cu sase luni înaintea evenimentului tragic, cu ocazia unei vizite inopinate a Departamentului pentru Prevenirea Torturii, din cadrul Avocatului Poporului, s-au constatat deficiente care nu au fost remediate la data efectuarii anchetei, în 20 octombrie 2017. Deficientele constatate au fost urmatoarele:

- neocuparea posturilor vacante în cadrul Centrului de Plasament Lugoj si subdimensionarea schemei de personal, avand în vedere standardul de cost pentru serviciile de tip rezidential destinate copiilor plasati în centre de plasament;

- nerespectarea masurilor de siguranta si securitate legale si necesare pentru asigurarea protectiei copiilor, personalului si a vizitatorilor împotriva evenimentelor si accidentelor cu potential vatamator, fiind necesara achizitionarea unui sistem de supraveghere video, în scopul cresterii sigurantei si securitatii copiilor ;

În urma anchetei din 20 octombrie 2017, s-a constatat ca doi educatori nu si-au respectat atributiile prevazute în fisele de post, lasandu-i nesupravegheati pe minorii implicati, ceea ce a dus la respectivul incident. Cu privire la subdimensionarea personalului din cadrul Centrului de plasament Lugoj, seful centrului a pus la dispozitia Avocatului Poporului adresele catre DGASPC Timis prin care solicita ocuparea posturilor vacante, respectiv suplimentarea organigramei cu 4 posturi de educator. De asemenea, din documentele puse la dispozitie de seful centrului a rezultat ca Centrul a solicitat DGASPC Timis, printr-o adresa din 7 iunie 2017, achizitia unui sistem de supraveghere video. DGASPC Timis a raspuns, în 8 iunie 2017, ca este în curs atribuirea contractului de achizitie publica, avand ca obiect achizitia de lucrari: ”Executie si montaj sistem de supraveghere si antiefractie pentru 28 locatii, conform analizei de risc”, în care era cuprins si Centrul de plasament Lugoj, previzionand ca data aproximativa pentru semnarea contractului de executie, luna iunie 2017. La data anchetei din 20 octombrie 2017 sistemul de supraveghere video nu era instalat. În cadrul anchetei s-a mai constatat ca nu a fost elaborata Procedura operationala specifica privind siguranta si securitatea copilului“ , specifica Avocatul Poporului in document.