Operatorii pot respinge cerere de portare daca nu este corect completata, datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numarul a carui portare se solicita sau operatorul donor nu mai furnizeaza serviciul de telefonie prin intermediul numarului respectiv.
Derularea procesului de portare
Înainte de a accepta o cerere de portare din partea utilizatorului, operatorul acceptor este obligat sa verifice daca solicitantul este si titularul contractului de furnizare a serviciului sau reprezentantul legal al acestuia si daca numarul/numerele pentru care se solicita portarea face/fac obiectul contractului încheiat. Pentru aceste verificari, operatorul acceptor are nevoie de codul de abonat (în cazul portarii abonamentelor, disponibil pe factura) sau de numarul cartelei SIM (în cazul portarii cartelelor prepaid).
Dupa efectuarea verificarilor si acceptarea cererii din partea utilizatorului (semnata si datata), operatorul acceptor completeaza o cerere electronica pe care o transmite, prin intermediul sistemului IT administrat de ANCOM, operatorului donor care, în functie de continutul cererii si informatiile din sistemele proprii, poate accepta sau refuza cererea de portare. Operatorul acceptor va conveni cu abonatul intervalul de timp în care se poate realiza portarea numarului. De asemenea, operatorul acceptor trebuie sa informeze abonatul cu privire la faptul ca fereastra de portare (intervalul de timp dintr-o zi în care trebuie sa se realizeze portarea) se va stabili dupa validarea cererii de portare de catre operatorul donor.
Refuzul cererii de portare
Operatorul acceptor poate refuza portarea numarului în cazul în care nu furnizeaza tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).
Operatorul donor poate refuza cererea de portare în urmatoarele conditii:
- cererea nu este corect completata;
- datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numarul a carui portare se solicita;
- numarul se regaseste în una dintre categoriile de resurse de numerotatie exceptate de la portabilitatea numerelor;
- operatorul donor nu furnizeaza servicii prin intermediul numarului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului ca urmare a unei solicitari venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare);
- numarul pentru care se solicita portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în reteaua operatorului donor;
- cartela SIM este declarata pierduta/furata.
Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:
- existenta unor datorii ale abonatului catre operatorul donor;
- existenta unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;
- suspendarea furnizarii serviciului prin intermediul numarului respectiv.
Utilizatorii care vor sa-si porteze numarul nu trebuie sa solicite rezilierea contractului cu operatorul donor. Cererea de portare constituie, implicit, si o cerere de reziliere a contractului cu operatorul donor. În cazul în care furnizorii nu respecta termenele de raspuns asociate procesului de portare, conform Deciziei nr. 3444/2007, precum si în cazul refuzului neîntemeiat al cererii de portare, ANCOM poate aplica sanctiuni. În cazul în care întalnesti orice dificultati pe parcursul procesului de portare, poti face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portarii), dar te poti adresa si la ANCOM.